dimarts, 21 de març del 2017

Tuyo es el mañana

En una visita ràpida a la llibreria Laie de Pau Claris el dimecres dia 15, sense gaire temps per fullejar, em vaig deixar convèncer en veure el llibre a l'expositor on els recomanen els llibreters, i el vaig comprar. No coneixia l'autor, però una llambregada ràpida a dues o tres pàgines em va ratificar en la decisió. L'he llegit aquest cap de setmana, i el vaig començar, precisament, el dissabte 18, quan es complien tot just quaranta anys del dia -18 de març de 1977- en que transcorre l'acció de la novel·la, en aquella Barcelona que jo havia viscut tan intensament i que aquells mesos em mirava de lluny, des de la Cartagena del servei militar.


El mateix dissabte 18, a la secció He llegit no sé on del diari Ara, Eva Piquer parlava del darrer llibre d'Ian McEwan, Closca de nou, i explicava: "una novel·la narrada, alehop, per un fetus", i citava el que el mateix McEwan va dir al CCC de Barcelona sobre el fetus com a narrador, amb alguna referència veritablement hilarant. Piquer citava també Jaume Cabré quan a El sentit de la ficció (Proa) parlava de com d'essencial és la primera frase del començament d'una novel·la, que en el cas de Closca de nou és "I aquí em teniu, cap per avall dins d'una dona". El llibre que mentre llegia el diari tenia a la tauleta del costat, que és que ara comento, té també, entre d'altres, un narrador protagonista que introdueix les altres veus, i que en gran part de la novel·la encara és un fetus. La novel·la comença també amb unes frases que inviten a continuar la lectura: "Hoy vas a nacer. No deberías, pero lo vas a hacer. No deberías porque el infierno está ahí afuera..." 


Tuyo es el mañana, -suposo que ja heu descobert que us el recomano decididament- té diversos narradors i una estructura molt àgil i és d'aquelles novel·les que llegiries encara que només fos pel propi plaer de la lectura,  deixant-te anar pàgines endavant, sense pressa i sense esperar necessàriament cap desenllaç i, quan el final -ben construït- arriba, voldries que no s'acabés i continuar immers en la vida quotidiana dels personatges.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada